نفين ابودية

الكلية المتوسطة للدراسات الأمنية - قسم العلوم الإنسانية والأمنية

أ. نفين ابودية

محاضر
التعليم

  • M.A. Democracy and human rights. May  2011
  • B.A In history and political science, Bir Zeit University. April 2001
  • Twijihi. Khadijeh Bent khowailed 1997.

الملخص المهني

نفين

الاهتمامات / المهارات

  • Use of the computer: Microsoft, Word –Power point, Excel, Access, Inte
    et. Spss program.
  • Work within a team
  • Enhancing work pressure
  • Withdrawing sample
  • Using Statistic maps
  • Arabic Language : native
  • English Language : Good

الاهتمامات / المهارات

  • Use of the computer: Microsoft, Word –Power point, Excel, Access, Inte
    et. Spss program.
  • Work within a team
  • Enhancing work pressure
  • Withdrawing sample
  • Using Statistic maps
  • Arabic Language : native
  • English Language : Good

الخبرات العملية

 

  • From sep 2018 to present. Trainer. Leadership traning specialist. al Istiqlal university
  • From sep 2011 to present. statistical analyst, lecturer.    al Istiqlal university.
  • From august 2010 to march 2011. field researcher, DMHR. bier Ziet University.
  • From 2009 to present. Part time trainer. Juhoud, in many subject” leadership, creative thinking, project management, marketing, small businesses administration, write project plan, goal sitting.      
  • From march 2009 to present 2010. trainer.the Association of Women Committees for Social Work. Around .' stand together community action program against violence'.

 

  • from march to may 2008 . fild researcher. sawa-all the women together today and tomorrow. "Impact Evaluation of Women's Empowerment Interventions".
  • from February to april 2008.fild researcher. arab world for research and development.
  • from august to September 2007. field researcher entering data. women's studies center.
  • -From 2004 to now field researcher. Opinion polls. Al-Najah University and the Program of Development Studies. And Fafo organization.
  • From Feb to Marc 2006.trainer.the Association of Women Committees for Social Work. Around . communication skills, conflict resolutions.
  • From November 2005 to January 2006.field researcher, juice project .continuous education department –bier Ziet University. Trainer. Enhancing youth in election. Youth and sport ministry.
  • Field researcher. Many exits poll. Different studies centers.
  •  From August to September2005. Trainer.” Enhancing Women’s participation in Elections Round III-.The Association of Women Committees for Social Work.
  • From March to August 2005.Facilitores, reporter, trainer, and research assistant. "Time of theme to speak and us to listion "the Palestinian center for the dissemination of democracy (PANORAMA).
  • In Feb. 2005.Health Survey .maram program.
  • From April to May 2005.Fild Researcher. Juice, coca cola survey, and banks Survey. Continuous Education Department- Bier Ziet University.
  • Health Survey and Survey of spending and consumption of Palestinian families 2004. Opening Questionnaire about the refugee problem, Social survey in Jerusalem Gove
    orate 2002-2003, nutrition survey 2002.
  • From May to July 2003.Field supervisor to lead field team of researchers to make a survey of the young men 2003.
  •  March 2003.Auditor of data of Social Survey in Jerusalem Gove
    orate                       

      (Palestinian Central Buru of Statistic)

  • From Feb to April 2003.Health survey, Continuous Education Department – Bier Ziet University.
  • From Aug to Jan 2001Substitute teacher at Qibia School / Ministry of Education –Ramallah.

 

المداخلات العلمية / مؤتمرات

  • Leadership traning specialist.british support team

 

  • Course on trainer(TOT),Palestine General Federation of Trade Union.
  • Course on Projects Management and childhood at chilled care society and the world movement for the aid of Arab students.
  • Course on Capacity Development at the Palestinian Center for Peace and democracy and
  • the World Movement for the aid of Arab Students.

التعليم

  •  M.A. Democracy and human rights. Bir Zeit University.May  2011
  • B.A In history and political science, Bir Zeit University. April 2001
  • Twijihi. Khadijeh Bent khowailed 1997.

التدريس

القضية الفلسطينية 

 

وصف المساق:

يهدف  هذا المساق الى اثراء القاعدة المعلوماتية لدى الطلبة حول القضية الفلسطينية على مختلف مراحلها المتواترة.

 أهداف المساق:

يتوقع من الطالب بعد دراسة المساق تحقيق الأهداف التالية:

  1. المعرفة التاريخية بالاحداث التي مرت بها القضية الفلسطينية منذ ما قبل الميلاد وحتى السنوات الحديثة.
  2. المقدرة على تقيم الاوضاع السياسية العالمية والاقليمة وربطها بالقضية الفلسطينية.
  3. المقدرة على تناول الواقع الفلسطيني بالتحليل على مدار المراحل التاريخية المختلفة.

المقدرة على فهم الواقع الفلسطيني والتغير في النهج السياسي تبعا للمتغيرات العالمية والاقليمة.

 

التنمية والمجتمع :

وصف المساق: 

يتناول هذا المساق مفاهيم التنمية والنطريات القائم عليها، كما ويتضمن التطرق الى الدعائم الاساسية لمنظور التنمية الاجتماعية- الاهداف والفلسفة وقواعج ونماذج التنمية- وسيتنم تناول اهم الانتقادات التي وجهت لعملية التنمية ( نظريات التحديث ونظريات التبعية). ومن المهم عند الحديث عن التنمية ان نقوم بالتطرق الى الميكانيزمات المؤثرة فيها. وسستم إعطاء حيز للتطرق الى التنمية المستدامة والمتواصلة. واخيرا دراسة اهم المعوقات التي تقف امام عملية التنمية.

        أهداف المساق:

يتوقع من الطالب بعد دراسة المساق تحقيق الأهداف التالية:

  1. معرفة كل ما يتعلق في عملية التنمية من حيث المفاهيم. والنظريات والفلسفة....الخ.
  2. ان يكون الطالب قادر على انتقاد الوضع المحلي فيما يتعلق بعملية التنمية.
  3. أن يشارك الطالب مشاركة عملية في عملية التننمية من خلال انشطة عملية يقوم بها.

الديمقراطية وحقوق الانسان: 

   يتناول هذا المساق مفاهيم الديمقراطية وحقوق الإنسان والعلاقة بينهما، فيشرح مفهوم حق الإنسان، والأسس الدينية والفلسفية لهذا المفهوم، وخصائص حقوق الإنسان، وأنواعها، والرؤى المختلفة لها، ودور المنظمات الدولية، وعلاقتها بالسياسات الخارجية للدول الكبرى.

 

        أهداف المساق:

يتوقع من الطالب بعد دراسة المساق تحقيق الأهداف التالية:

  1. معرفة كل ما يتعلق في الديمقراطية من حيث المفهوم والاشكال والمقومات.
  2. ان يكون الطالب على مقدرة بنقد التجارب الديمقراطية عالميا واقليميا ومحليا.
  3. أن يكون الطالب على اطلاع باهم مباديء حقوق الانسان ولا سيما فيما يتعلق بالامن.
  4. التعرف على التجربة الفلسطينية فيما يتعلق بالديمقراطية وحقوق الانسان.

الدراسات الإسرائيلية: 

يتناول هذا المساق نشأة وتطور الكيان الصهيوني ويلقي الضوء على التشكيلة الاجتماعية والسياسية والاقتصادية والامنية والمؤسساتية للكيان الصهيوني. 

أهداف المساق: 

يتوقع من الطالب بعد دراسة المساق تحقيق الأهداف التالية: 

1. معرفة الجذور التي كانت الاساس لتشكيلة المجتمع الصهيوني.  واهم المعتقدات الدينية التي استندو عليها في الترويج للهجرة. مع إلقاء الضوء على العرب الذين لم يهاجرو وما 
آل له مصيرهم. 

2. معرفة الأسس الاقتصادية التي تم الاستناد عليها في بناء الاقتصاد الصهيوني. 

3. معرفة الاسس التي تم بناء عليها المؤسسات الامنية الصهيونية وكيفية توزيعها بين اليهود الشرقيين والغربيين والعرب. 

إلقاء الضوء على العملية السياسية الصهيونية وتشكبلة الاحزاب اليسارية واليمينية والعربية.